niedziela, 18 września 2011

Windows nie uruchamia się

Jeżeli Twój komputer przestał się uruchamiać z dnia na dzień, jest kilka możliwości, aby zdiagnozować problem.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak dokonać diagnozy problemu i ewentualnie doprowadzić do usunięcia awarii.

Należy w pierwszej kolejności zwrócić szczególną uwagę na wszelkie sygnały i komunikaty o błędach komputera. Czasem pokazuje się pusty ekran, niekiedy wyłącznie mignie tylko kursor jednak to wszystko są wskazówki pomagające zdiagnozować problem i wyeliminować inne możliwości. Zdiagnozowanie problemów podczas rozruchu systemu jest tylko pierwszym krokiem. Rozwiązań na tym etapie może być jeszcze bardzo wiele począwszy od kilku kliknięć myszą, skończywszy na wymianie płyty głównej i procesora.

Kolejnym krokiem będzie uruchomienie komputera w trybie awaryjnym. Sterowniki, wirusy lub inny problem programowy może być powodem, dla którego system nie uruchamia się normalnie. Awaryjny uruchomienie systemu korzysta z minimum zasobów i pozwala zdiagnozować czy podstawa systemu nie została uszkodzona.

Aby uruchomił system w trybie awaryjnym należy podczas startu wcisnąć klawisz F8 i wybrać z menu pozycję Tryb awaryjny z obsługą sieci. Jeżeli system uruchomi się możesz wnioskować, że problem leży po stronie oprogramowania. Jeżeli ostatnio instalowałeś jakiś program, powinieneś być w stanie odinstalować go lub znaleźć sposób aby odzyskać brakujące pliki. Możesz również sprawdzić na tym etapie czy w Menadżerze urządzeń nie występują konflikty sprzętowe.

Zatrzymaj programy uruchamiane wraz z systemem.

Może zdarzyć się taka sytuacja że problem jest generowany przez program uruchamiany automatycznie wraz z startem systemu. Aby sprawdzić co uruchamia się wraz z Windowsem uruchom narzędzie MSCONFIG (Start > Uruchom > wpisz Mscongig) i sprawdź z zakładce Uruchamianie co jest włączane przy starcie systemu. Odznacz te programy, które uznasz za niepotrzebne i ponownie uruchom komputer. Powtarzaj tą czynność do momentu usunięcia usterki lub odznaczenia wszystkich programów. Jeżeli problem nadal będzie występował możesz również usunąć kolejno oprogramowanie zainstalowane w systemie poprzez Panel Sterowanie > Dodaj, usuń programy.

Uruchom program CHKDSK w celu sprawdzenia czy dysk nie zawiera błędów.

Możesz użyć narzędzia chkdsk do skanowania dysku twardym dla systemu plików lub błędów fizycznych. Przejdź do Mój komputer, kliknij prawym przyciskiem myszy na dysk C: i wybierz Właściwości. W zakładce Narzędzia, kliknij przycisk Sprawdź w sekcji Sprawdzanie błędów. Przed uruchomienie aplikacji zaznacz opcję Automatycznego naprawiania błędów po czym ponownie uruchom komputer. Program zostanie automatycznie uruchomiony i przeskanuje zawartość dysku pod kątem błędów.

Jeżeli wszystkie powyższe czynności nie zdiagnozują usterki pozostaje jeszcze sprawdzenie pamięci RAM. W tym calu z poziomu systemu uruchomionego w trybie awaryjnym uruchom program MdSched.exe (Start > Uruchom > wpisz MdSched.exe) i po ponownym uruchomieniu systemu pozwól mu przeskanować pamięć operacyjną RAM.

Reasumując powyższe wskazówki, proces diagnozowania usterki systemu może być bardzo czasochłonny. W całym procesie istotne jest aby ograniczyć ilość urządzenie do minimum, odłączając wszystkie niepotrzebne rzeczy typu drukarki, kamery itp. Sprawdź wszystkie połączenia urządzeń wewnątrz komputera oraz potwierdź czy wszystkie elementy układu chłodzenia działają prawidłowo.

Usunięcie usterek z systemem w wielu wypadkach jest możliwe we własnym zakresie jednak wymaga to od użytkownika cierpliwości i konsekwentnego zaangażowania w usunięcie usterki. Możesz skorzystać z usług firm branży usługi informatyczne lub szukać rozwiązanie we własnym zakresie.

Artykuł z serwisu Airstar.pl Darmowe artykuły do przedruku

Autor: uuu


Podziel się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem. Dodaj artykuł na Airstar.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz